mahtalcar

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » mahtalcar » О Традиции и традиционалистах » Украинская литература полна жути и смерти


Украинская литература полна жути и смерти

Сообщений 1 страница 26 из 26

1

Проти ночі. Натрапила в книгарні на книжку «Федько-халамидник» і згадала все.

Подумала: після шкільної програми з української літератури не існує жодної іншої літератури, яку ми б не змогли витерпіти. Нам вже нічого не страшно.

Одного разу в десятому класі навесні ми читали дві поспіль повісті з одноманітним (потішила опечатка «дноманітним», це воно) сюжетом — на фоні соціальних негараздів юну невинну дівчину обдурює і позбавляє цноти самозакоханий мужчинка, врешті вона покінчує з собою. Сказала тоді, що задавати на тлі авіамінозу такі тексти — це доведення учнів до самогубства. Назви обох пам'ять витіснила з метою самозбереження.

Але деякі не витіснила. Пропоную скласти список своїх дитячих літературних травм. Отже:

1. Маленький грішник, Коцюбинський
У 8-річного Дмитрика помирає мати. Дає йому останні гроші на якісь ліки, він по дорозі зустрічає друзів, на гроші купують цяцьки, граються. Повертається додому — а мати померла.

2. Харитя, Коцюбинський
Батько Хариті помер 6 дні тому, мати захворіла, нива не жата. 8-річна Харитя жне маленькими ручками все сама.

3. Федько-Халамидник, Винниченко:
Федько намовляє делікатного Толю бешкетувати на зимовій річці. Толя падає у крижану воду, Федько його рятує, відгрібає від усіх дорослих, дістає жар і помирає. Толя на похорон дивиться з вікна, граючись відібраним у Федька чижиком

4. Ялинка, Коцюбинський
Василько з татом їдуть в ліс вночі рубати ялинку, на них нападають вовки, все замітає снігом, жесть

5. Подарунок на іменини, Коцюбинський
Батьки дарують на іменини улюбленому синочку Дорі незвичну розвагу — піти дивитися, як вішають жінку, що вчинила замах на губернатора.

6. Горпина, Марко Вовчок
Прудка, як зайчик, білолиця красуня Горпина народжує дитинку, не може нею натішитися. Але Горпина не встигає з панщиною, бо дитина хворіє. Тогочасні блогери дуже рекомендують макове молочко. Напоїла ним дитину, та померла, Горпина збожеволіла.

7. Морозенко, Панас Мирний
У Катрі з Пилипком нічого їсти. І продати вже нічого. Пилипко вирушає вночі через зимовий ліс щедрувати до хрещеного, може, їсти принесе. Заблукав і замерз. Мати знайшла на ранок його  маленьке тіло на пеньку.

0

2

А по-русски?

0

3

Домой приеду, переведу.

0

4

Коцюбинский как раз русофобом не был, потому критиковать его глупо, только настроит простых малорусов против нас.
В традиционной германской культуре такой жути ещё больше. Как например вороны глаза сёстрам Золушки выклёвывают.

0

5

В фильме сделали не воронов а голубков.

0

6

Одно дело жуть в сказках, а в укр.литературе - именно в остросоциальных рассказах про жизнь реальных крестьян.

0

7

Это только в 20 веке сказки стали произведениями для детей и начали рассматриваться как небылица или рассказ о старых событиях.
А традиционно сказки воспринимались вполне реалистично и многие были крайне социальны.
В 50х слом сказочной культуры в России произошёл окончательно.
Да, половину сказок и былин про Сталина и колхоза выдумали в кабинетах. Но половину сочинили реальные сказители. А в 50х уже устали и про Хрущёва сказки не сказывались.

Отредактировано Данiилъ Бондаревъ (2018-08-27 10:27:05)

0

8

Перевожу Каждану.

Под ночь. Попала в книжном на книжку ''Федько-халамидник '' и вспомнила всё.

Подумала: после школьной программы по украинской литературы нет уже никакой иной литературы, которую мы бы не смогли вынести. Нам уже ничего не страшно.
Один раз в десятом классе весной мы читали одновременно две повести с одинаковым (потешила опечатка ''дноманiтним '' (слово Дно то
есть привидилось) вот оно как) сюжетом - на фоне социальных трудностей юную невинную девушку обдуряет и лишает добродетели (в контексте тут - целомудрия) самовлюблённый мужчинка и она кончает с собой. Сказала тогда, что задавать на фоне авитаминоза такие тексты - то доведение учеников до самоубийства. Названия обоих память выкинула с целью самосбережния.

Но некоторые не выкинула. Предлагаю собрать тут список моих детски литературных травм. Вот они.

1. Маленький грешник. Коцюбинский.

У 8 летнего Димы умирает мать. Она даёт ему последние деньги на какие-нибудь лекарства, он же по дороге встречает друзей, на деньги они покупают игрушки, играются. Он возвращается до дому - а мать уже умерла.

2. Харитя. Коцюбинский.

Отец Харити умер шесть дней тому, мать заболела, а нива не жата. Восьмилетняя Харитя жнёт маленькими ручками всё сама.

3. Федько-Халамидник, Винниченко:

Федько уговаривает деликатного (то есть слабенького, нежного) Толю похулиганить на зимней речке. Толя падает в ледяную воду. Федько его спасает,  (перевожу не по слову, а по смыслу, в интернете коротко сюжет посмотрел) защищает его перед родителями, получает от них не смотря на тяжёлый жар и умирает. Толя на похорнах смотрит с окна, играючи отобранным у Федька чижиком.

Отредактировано Данiилъ Бондаревъ (2018-08-27 10:55:04)

0

9

4. Ёлочка. Коцюбинский. Василько с отцом идут в лес, ночью рубить ёлочку, на них нападают волки, всех заметает снегом, жесть.

5. Подарок на именины. Коцюбинский.

Родители дарят на именины любимому сыночку Доре необычное зрелище - пойти посмотреть, как вешают женщину за покушение на губернатора.

6. Горпина. Марк Волчёк.
Прыткая, как зайчик, белолицая красавица  Горпина рождает дочь, не может ей натешиться.  Но Горпина не поспевает с панщиной (аналог барщины), потому что ребёнок болеет. Тогдашние блогеры рекомендуют маковое молочко. Она напоила им ребёнка, она умерла. Горпина сошла с ума.

7. Морозенко, Панас Мирный

У Катри с Пилипком нечего есть. И даже нет чего бы продать. Ночь Пилипок решает через зимний лес щедровать до крестного отца, может даст чего покушать. Заблудился и замёрз. Мать нашло врань его маленькое тело на пеньке.

0

10

Щедрование   - славление Христа и сбор подарков на Рожество.

0

11

Остросоциальные рассказы про жизнь реальных крестьян хэппи-эндом не кончаются. Ни один. Прочитав в переводе Даниила я это понял. Но только украинские?А "Мороз Красный Нос" Николая Некрасова?

0

12

Кстати моя ошибка. В фильме всё верно по братьям Гримм. Именно голуби, а не вороны.

0

13

Но я так и не понял, такая жестокая версия чисто авторская задумка братьев  Гримм, или из германского фольклора взято (сказка то появилась в Египте)?

0

14

Данiилъ Бондаревъ написал(а):

Но я так и не понял, такая жестокая версия чисто авторская задумка братьев  Гримм, или из германского фольклора взято (сказка то появилась в Египте)?

Я тоже не понял.

0

15

В википедии написано что это братья Гримм так придумали.

0

16

Мне на уроке немецкого (которые к несчастью прервал) сказали, что они не сами придумывали, а собирали фольклор.

0

17

А почему прервал?

0

18

Гриммы ничего не придумывали. Они записывали сказки со всей точностью и без искажений. Имена народных рассказчиков, со слов которых они записывали, тоже известны. Вместе с тем самое точное - первое издание 1812 года. Издания 1822 года и позже включили в себя новые сказки, но из старых вычеркнули упоминания абортов, изнасилований, сожительства брата с сестрой и проч. А именно эти темы преобладали в немецких сказках районов Гессен-Касселя и Вестфалии.

0

19

Гессен-Кассель-это по-моему родина Ротшильдов.

0

20

Гессен-Дармштадт. Но он рядом с Гессен-Касселем. Ну еще и в Ганновере (Вестфалии) собирали сказки. Ганновер до 1837 г. был в унии с Британской короной. С 1837 г. он стал отдельным государством, и новый король сразу выгнал братьев Гримм в Пруссию, в Берлин. В 1866 г. Бисмарк упразднит Ганноверское королество и присоединит его к Пруссии.

0

21

Я так понял династия основанная Елизаветой Стюарт и Фридрихом Пфальцским куда входили их дочь София и короли Англии Георг Первый Георг Второй Георг Третий Георг Четвертый и Вильгельм Четвертый перед приходом Виктории была свергнута в своей вотчине и осталась только в Англии. Братья Гримм собиравшие народные предания на родинах как английских королей так и Ротшильдов были с Англией тесно связаны. Поэтому новый король их и выгнал. И тогда они обосновались в Пруссии.

Отредактировано Велесов Наждак (2018-08-27 13:18:31)

0

22

А Пруссия как раз и обьединила Германию при Бисмарке. В том числе и Ганновер присоединила.

0

23

Гриммы были ярыми немецкими националистами и считали немцев самым высшим народом мира. Поэтому и не ужились в Ганновере, а уехали в Пруссию с 1839 года.

0

24

А в Ганновере им приходилось считаться с тем что это вотчина не обьединителей Германии а королей Англии. Прусские же короли как раз Германию в итоге и обьединили.

0

25

Пишет вот ивано-франковский писатель Владимир Ешкилев: https://eshkilev.livejournal.com/

*Проблема вампіризму у межиріччі Бистриць*

Певні оповіді варто починати з узагальнення. Напевне усі міста, побудовані (хоча б частково) на болотах, мають загадкову здатність акумулювати негативну енергію. Накопичувати негативні події. Щодо Буенос-Айресу це помітив письменник Борхес, щодо Петербургу – письменник Достоєвський, щодо задовбаного привидами містечка Деррі – письменник Стівен Кінг. І я б не хотів, щоби поряд з назвою «Івано-Франківськ» в цьому контексті колись вказали моє прізвище. Але ж факти...
Колись це місце носило назву «Заболоття». І спальний мікрорайон із влучним псевдо «БАМ» стоїть на колишньому болоті. А ще: реальна кров політиків на підлогах франківських ресторанів «Слован» і «Баварія», резонансне вбивство заступника губернатора за якихось сто метрів від мого будинку. Ще: міські легенди, густо зафарбовані у криваве.
Одна з них – про вурдалака. Перед тим як її почати, звертаю увагу Івано-Франківської міської влади, що в місті не тільки проблеми з вивозом сміття (хоча, мушу зауважити, смердить конкретно). Й не тільки переддень місцевих виборів (і теж починає... пахнути). Є інші проблеми. Деякі мерії – я значущо й загадково мружуся, пишучі ці слова -- стали відомими у світі через нехтування ознаками наявного вурдалацтва. Сумно відомими, панове. І я б не хотів... Зрештою, мені вже набридло в цьому тексті повторювати «я б не хотів...». Буду сподіватися, що міська влада теж не без езотерики. Зрозуміє... Краще розповісти про вурдалака.
Отже.
На старому станіславському цвинтарі є могила вампіра. Вона поруйнована й непримітна. Останній раз вурдалак залишав свою криївку у грудні 1974. Мені тоді було дев’ять. Я пригадую незайманий і спокусливий сніг на майданчиках сусідньої цегельні, кухонні перешіптування батьків про загадкові висмоктані трупи. І заборону виходити на вулицю. Й, навіть, гратися у дворі. Заборону, котру не здатні були подолати мої вишукані істерики з припадками, конвульсіями, носовою кровотечею та іншими симуляціями. А ще – дорослі конвої для школярів, що верталися з другої зміни. Коли вже темно.
Міськом партії тоді твердо визначив, що вампірів бути не може. Бо вурдалаки і марксизм-ленінізм є несумісними. Після п’ятого чи шостого трупу несумісність була частково подолана (метафізичний бік тодішніх владних рішень бентежить мою уяву) і підозрілу могилу випалили військовим вогнеметом. Напалмом. Суворі були часи. Мілітарні. Чи, може, про напалм придумав я в медитативних (гм-гм) мареннях? Малоймовірно. Як би там не було, за легендою цей радикальний і популярний в ту добу засіб (ще, нагадаю, йшла війна у В’єтнамі і палали, нищені американським напалмом, хрестоматійні села в хрестоматійній сельві) порадив войовничим матеріалістам старезний тубілець. Такий собі стівенкінгівський алкоголічний абориген вулиці Київської, що пам’ятав попередні вампірські гастролі – у сороковому році, «за перших совітів». Могила сходила димом три доби, потім появи трупів припинилися.
Проминула епоха Брєжнєва і доля влучними копняками (красіво написав, правда ж?) загнала мене, сімнадцятирічного, на терени ремзаводу. Там я працював електриком. Іноді заходив на територію військової механізованої колони, до заводу приписаної (на випадок нападу імперіалістів). Там була акумуляторна.
Вона жила своїм відрубним життям. В ній тхнуло самогоном і бійцями позавідомчої охорони. Серед свинцю й кислотно-лужних перетворень там працювали питущі персонажі. Вони були немолоді, сповнені філософії і передчуттями цирозних йожиків (не плутати з їжачками, тим більше – з білочкою; то – інше). Один з них – відставний емгебешний дідо Л. – мав тяжіння до похмільної бесіди. Його містичні розповіді були побудовані переважно на місцевому матеріалі. Якби якійсь краєзнавець записав їх, то в наші патріотичні часи ними б виховували любов до малої батьківщини.
Могила вампіра належала до золотого грона його оповідок. Дідо Л. травив про вурдалака з впевненістю теперішнього дистрибютора «Гербалайфу». Поряд з його описами висмоктаних трупів, передсмертних вищирів і чорних плям класики радянської детективістики відпочивали. Навіть не відпочивали, а просто лежали висмоктаними трупами на повних зібраннях своїх творів. Моя уява додавала подробиць і прагнула польових досліджень.
Двічі ми з дідом пили «пшеничну» на випаленій могилі. Пили без закусі, наповал, смершівськими стограмовими ковтками. Шаруділо. Чулися звуки. Літала підозріла сова. Її маршрути були трикутні і складалися у пентаграми. Дідо Л. запевняв і божився (скоріше – дідькував), що випаленому вурдалакові сподобалася наша різновікова компанія. Смеркало. «Прешся, падло?» -- мурмотів я і вдивлявся у чорну діру під надгробком. Там щось таки перлося. Певно щури. На сусідній могилі можна було побачити свіжий портрет старої жінки. Вона посміхалася пекельною посмішкою. Жіночі обличчя взагалі здатні на страшніші гримаси, аніж чоловічі. Можливо, жіночій целюліт є пластичнішим. Колись-то попитаю в косметолога. І ще одного разу, вже в наші часи, ми поїхали до могили вночі. З приятелем і двома веселими дівчатами.
Тут я роблю відступ для розмишлізмів.
Що змушує людей протистояти монстрам? Йосип Бродський відповідав на це питання просто: «Долг смертных ополчаться на чудовищ». Отже, якщо політика та секс ще не висмоктали з вас усі життєві сили, необхідні для здійснення героїчного чину, ви завжди можете виконати свій священий обов’язок смертного (який, на моє глибоке, високе і широке переконання, є чимось близьким до священого обов’язку захисника Вітчизни). Зовсім легко вам це буде зробити, коли не десь в далекій Трансільванії, а поряд з вашою відключеною від теплоцентралі багатоповерхівкою мешкає потвора (головне не сплутати виплодка мороку з членом несимпатичної вам партії). Детальніші інструкції -- в серіалі «Баффі, винищувачка вампірів». Особливо уважно продивіться серії від четвертої до тридцять шостої включно. Окрім сімнадцятої. Сімнадцята – повна лажа.
Наявність в Івано-Франківську могили вурдалака, таким чином, відкриває небачені можливості для виховання цілої генерації справжніх героїв. Викладена нижче друга частина історії про вампіра з вулиці Київської могла б стати додатком до підручника з вурдалакознавства. Назва додатку: «Польові дослідження початку ХХІ століття». Цю ж історію можна б було також назвати «20 років потому», адже з часів наших пиятик з дідом Л. на старому міському цвинтарі (про що, нагадаю, йшлося у першій подачі «Проблеми вампіризму...») до описуваних нижче подій минуло два десятиліття.
Отже.
Того вечора ми грали в більярд. Вчотирьох. Автор цих рядків (або як писали виховані гувернантками літерати ХІХ століття: ваш покірний слуга) плюс власник одної з місцевих газет (не «Анонс-контракту», ні, ні...) плюс приємна дівчина А. плюс її подруга -- найприємніша дівчина Н.
В небі стояв повний місяць. Й колір його був пекельно-червоний. Як колір сукні, в якій Сельма Гайєк рекламує губну помаду «Avon». (А може це мені тепер так здається? Я ж бо просто тащуся від Сельми Гайєк, особливо після «Фріди»). Більярдний стіл був перекошеним і кулі мандрували бридкими траекторіями. Досконалість не вичакловувалась. З відчаю я спробував втнути «массе від чотирьох бортів». Пши-и-ик. Ледве не порвав покриття. Після чергового фуксу, роззлощений і натхненний, я чомусь запропонував: «Їдемо до вурдалака». Дорогою купили ліхтарик.
Тепер я намагаюся згадати: що ж стало тим поштовхом, тим фатальним імпульсом, котрий змусив мене сказати ці три слова? Може хтось з дівчат нагадав мені чарівну Баффі? Але після коктейлів, тих всіх «маргарит», «кривавих мері» і «подвійних лонґів» ми всі були скорше «буххі», аніж «баффі». Може сухий кістковий стукіт більярдних куль породив підсвідоме прагнення цвинтарної містики? Танцюючі кістяки там усякі, черепи, срака-дошка...Невідомо.
Цвинтар, у свою чергу, зустрів нас поганим освітленням. Не вистачало червоної лампи справа і синьої зліва. Себто, голівуду. Я вирішив додавати пекельного настрою і час від часу вимикав ліхтарика. Наші баффі від того трохи попискували.
«Шо ти робиш?» – нарешті спитала приємна дівчина А.
«Пильнуй лівого борта, мала, -- порадив я. – Ота нечисть підкрадається переважно зліва».
«Там щось є», -- сказала найприємніша дівчина Н.
«Де?» -- спитав власник газети.
В цей момент ліхтарі стали блимати.
«Га?» – спитала Н.
І ми побачили могилу вампіра. Й щось біля неї.
Потім кожний висував свою версію, але всі погоджувалися з тим що нечисть лізла через кущі і була переважно чорного кольору. Кожний, безперечно, відчував щось своє. В мене виникли всі можливі асоціації від Барлоу з Салема до «Чужого-3» і Дракули від Френка Копполи. Така вже природа начитаної людини – щоб не відбулося, робити посилання на відповідну сторінку відповідного тому. Це фатальніше за постійне невезіння у подвійному карамболі. Ще я побачив мацаки тої істоти. Немов чорні кістки, загорнуті у зотліле дрантя. Виявилося, що ніхто, окрім мене, тих мацаків не бачив.
Приємна дівчина А. потім стверджувала, клялася і божилася, що чорна сила видавала звуки на межі людського сприйняття. І що всі втрати взуття при втечі якось пов’язані саме із цим феноменом. Ми сперечалися. Суперечки виникли також щодо того, хто ж, врешті-решт, почав тікати першим. Я взяв ганьбу на свої рамена. Ми повернулися під вогні та лямпи великого міста, пішли до нічного клубу і довели його персонал до тихої істерики. Горілка була теплою, до шампаньки накидали льодів. Салати виявилися невмотивовано дорогими, капустяними і замішаними на дешевому майонезі львівського жиркомбінату «Щедрий дар». Розмова мляво крутилася навколо лиликів і кажанів. Я пригадав щось з репертуару діда Л., але успіху не мав. Всі думали про своє.
Ще пізніше приємна дівчина А. сказала:
«Я розповім про все це сестрі».
«Нащо?» –насторожився я.
«Вона про таке любить слухати».
Я міг би замислитися щодо строкатості людських уподобань, але найприємніша дівчина Н. запропонувала кращий варіант релаксації. Передранкові сни були сині. Й червонуваті праворуч.

;)

0

26

То есть Станислав (Ивано-Франковск) на самом деле называется Заболотье, и там даже в брежневские времена шастали вампиры.

0


Вы здесь » mahtalcar » О Традиции и традиционалистах » Украинская литература полна жути и смерти


Рейтинг форумов | Создать форум бесплатно