В связи с темой недавно поднятой Денисом публикую довольно известный религиозный текст. Влияние этого текста на русскую культуру XVI—XVII вв. действительно велико, хотя и содержание в нём небольшое. Следы этого влияния можно обнаружить даже в Благовещенском соборе Кремля, на дверях Успенского собора, в Троицкой церкви в Останкине и во многих других храмах и монастырях. Про эти изображения эллинских пророков даже писал Фомин, когда посещал Ипатьевский монастырь Костромы( -- ). Думаю, что для русских традиционалистов этот текст тоже представляет немалое значение, особенно в контексте обсуждения языческой традиции.
Первая редакция
"Тем же и Еллины преже пророк пророчествоваху, подвигше бо ся человеческиа вещи изобрести, таже въздоушна и вышшаа,тем же и Бога прославляше сим отчасти коснутися истинне. 1. Рече бо Фукидид: "едино три и три едино, бесплотно", образно есть Троица. 2. Аристотель же рече: "Неусыпно естество Божия бытия, не имуща начала, от негоже все крепкое соуществиться слово". 3. Еремий же тревеликий рече: "Заклинаю тя небо, великого Бога дело, заклинаю тя гласом отчим, иже провеща преже, егда весь мир оутвердити, заклинаю тя ве единородного его Слова и Духа". 4. И стоикъ рече: "Почтем Марием, яко добре скрывшую таинство, от неа бо хощет родиться Христос". 5. Фулидос рече: "Преже Бог,таже Слово и Дух с ним". 6. Аполон рече: "И не хотяща мя иже дома отгонять от чюднейшаго Бога и дыханиа, елма земен мя нудит небесный свет и пострадавый Бог есть и Божество пострада само". 7. И паки Еремей рече: "Бога разоумети неоудобно, есть бо трисъставен и несказанен, соущество и естество, неимущее в человецех оуподобление. 8. Платон рече: "Бог, понеже благ есть, благословению оубо есть виновен , злым же никакоже" 9. Сей же философъ безоимененъ, имя его не написано, но точию се написано гробе его: "Христу родитися от девы и верую в него, въ дни же Коньнстянтина и Ирины, паки мя оузриши". 10. Дионис же рече Пропию жрецу: "Отъяться от нас честь, ибо от небытия в бытие вся приведшее Слово Божие прииде, ново творя всяческаа". 11. Волхвы Пресийстии: Елимелехъ принесе злато. 12. Елисуръ принес ливанъ. 13. Елиавъ же змурну, и прийдоша и поклонишася Христу и реша: "Тебе твоа принесохомъ небесныя силы, Исусе, никтоже бы инъ исправилъ неисправленаа, аще не бы ты пришелъ, смесилъ горняа с нижними, лецо се твоей всепремудростной хитрости супротивника сице победити и низложити."
Вторая редакция.
Неци и реша ; и от елинскых мудрець пророчествоваху про христово пришествие , еже от девы
Реша бо неции. Аристотель, елинскый философ, глаголеть: Аполон несть бог, но жрець. Но есть бог на небесех, ему же снити на землю и воплотитися от девы чисты. В него же и аз верую. А по моей смерти тыcяща и осмьсот лет снити ему на землю, а четыреста лет по божественом его рожестве мои кости осиает солнце.
Яко же что о Платоне елине в отеческых носится повестех. Досажен бысть он, умрый древле," || от некоего христианина, яко безбожен и лукав
укаряем бе. В сне же представ досажающему: А з бо, рече, грешна убо себе быти не отмещуся, Христу же в ад сходящу ни един преж мене верова в него.
Ермий убо Тревеликий, египтянин быв человек еллин, беседует своя словеса и свое богословие сказует: Бога убо разумети неудобно, сказати же невъзможно, есть бо трисъставен и несказанен, существо и естество неимущее в человецех уподоблениа.
Менанд[р]. Неиследованно и неизреченно и неразрушено божество в три лица, съставляемо и прославляемо, от человек внемлемо и прослав
ляемо. Богу родитися от девица чистыя Мария , в него же и аз верую.
[О]мирос. Светило земным въсияет в языцех Христос, ходити начнет странно и съвокупити хотя земная с небесными.
[В]алам. Мъзды ради велия въсхоте прокляти Израиля и став на камыце и рече: Благословение Израилю, яко добри домове твои Иякове и
селениа твоя Израилю, яко страны осеняюща, яко сади при водах, яко скиниа яже въдрузи бог, яко кедры при водах, въсияет звезда от Иякова и
въстанет человек от Израиля , и сътрет князя Моавскыя, и пленит вся сыны сифовы, и будет едем, наследие его, и Исаав, враг его, Израиль
сътворил есть крепость.
Фриги[я]. В руци неверьных последи приидет, дадут же господу заушение, рукама скверными биение въсприимши, умолчит.
Сиви[лла]. Егда знамя земля потом възмокнет, от небесе царь приидет в векы будущий.
Исус Си[ра]хов. Един есть премудр и страшен, зело седяй на престоле своем господь, всяка премудрость от господа и с ним есть в векы.
Солл[о]нос. Непостижима и богоначалная заря снидет с высоты и просветит седящая в тме и сени съмертнеи.
Еури[дит]. А з чаю неприкосновенному родитися от девы и въскресити мертвыя и пакы судити им.
Плутарх. Исус муж мудр; аще мужа того нарицати подобает, превышнего вина пребывает.
[А]наскорид. Прииде низ сущий препростый существом от всечистыя девица и благообразныя невесты, общее въскресение всем даруя.
[Д]иоген. Начало родным губитель благочестней девици вселитися в утробу, начало родному отцу сын.
[0]лор. Первее бог, потом слово и дух святый, с ним единовъзрастна вся.
[Си]вилла. От безневестныя и всечистыя девы богу явитися, низ в аде сущу, его же трепещут аггели и человечестии мысли.
Афроди[тиан]. Христу родитися от девица чистыя святыя Мариа, в него же и аз верую.
Хел[он]. Несъделанна естества божественаго рожениа неимущи начала.
Лиси[мах]. Древний нов. а новый древний, безначален по отци, рожен по матери от девы чистыя.
* В квадратных скобках указаны восстановленные символы